Den här delen är fortsättningen på ombyggnationen av bron i Lekomberg del 2

Klart på broplanen
Dag 05-20
Skapad av N-E Nordqvist ons, maj 20, 2009 15:43:53

Nu är det klart på "broplanen", de sista hålen är återfyllda, en liten justering bara. Brunnslocket täcks med plast och grävs ner i marken. När det är klart kommer den att justeras till rätt höjd. Nu är det snart dags. I väntans tider.

Dränering mellan bron och tunneln
Dag 05-20
Skapad av N-E Nordqvist tor, maj 21, 2009 09:33:39

 

Nya medarbetare kom till på eftermiddagen, under de sista minuterna innan det stora arbetet med länsvägen och bron kom dräneringen in mot tunnelöppningen på plats.

Den icke genomtänkta trafiksituationen
Dag 05-20
Skapad av N-E Nordqvist tor, maj 21, 2009 09:42:38
 

Den icke genomtänkta trafikorganisationen som Vägverket godkänt fungerade helt enligt kaoset. Var skyltningen riktig? Fick bilisterna den information som behövdes? Var det någon som tänkte på alla turister på väg till Sälen från Mälardalen. Det kan man verkligen fundera över. Det organiserade kaoset uppstod!

Rapporter från andra personer har kommit fram där bilar fullkomligt har hamnat på dåliga vägar långt från allfarvägen. Bilar har hamnat cirka 5 km inne i skogen.

Räcket försvann snabbt
Dag 05-20
Skapad av N-E Nordqvist tor, maj 21, 2009 09:57:44
 

Med rasande fart så försvann vägräcket, stolpar drogs upp, med muttermaskiner skruvades bultar ur och de som satt fast försvann genom skärbrännaren.

Asfalten försvann
Dag 05-20
Skapad av N-E Nordqvist tor, maj 21, 2009 10:17:34


 

När vägen var avstängd började det att mullra vid bron som nu stod inför sina sista timmar. Asfalten skars och bröts upp och snart bestod den av bara smulor som fraktades bort av lastbilarna.

Stör ej, förbud
Dag 05-20
Skapad av N-E Nordqvist tor, maj 21, 2009 10:24:09

Signalerna från telefonen skar genom kvällen. Mitt i alla röran stod Per med telefonen och en förbudsskylt!

Nattens mörker
Dag 05-20
Skapad av N-E Nordqvist tor, maj 21, 2009 10:40:10


I den tilltagande nattens mörker hörde och såg man lysen från grävskopor som lyste upp i mörkret. Nu ställdes fotografen på prov. Bilder ska fram. Stativet var givet när jag stod på kanten av bron och fotograferade. Många bilder men rörelsen från vibrationerna störde.

Tack, för att det kom en strålkastare upp på nedersidan mot bron som lyste upp. Vänder mig om och ser en del av arbetarna som hade varit inne och tagit sig en kopp kaffe. Vänder kameran mot de inte ont anade och tar denna bild där de står och och begrundar bron öde.

Följ orange hänvisning
Dag 05-20
Skapad av N-E Nordqvist ons, maj 27, 2009 19:25:31
 

Informationstavlan i Ludvika och korsningen Faluvägen-Grangärdevägen. Följ orange hänvisning står det på tavlan när man har passerat denna skylt. Vilken orange hänvisning? Inte ens en enda hänvisning fanns efter hela vägen till Lekomberg. Inte undra på att bilisterna var irriterade. En liten "hänvisningsskylt" satt FÖRE informationsskylten! Var det rätt tänkt av de ansvariga?

Nedbilning av brovalv
Dag 05-21
Skapad av N-E Nordqvist lör, maj 23, 2009 08:22:37

Efter nattens arbete med att försöka bila bort brovalvet under en beräknad kortare tid än som nu var fallet. På morgonen när jag återkom var en del av brovalvet kvar. Under de sista skälvande minuterna som det fanns något valv kvar fick jag uppleva i dagsljus. Till slut låg all betong och armeringsjärn på botten av bron. Nu började det mödosamma arbetet med skärbrännaren kapa bort alla armeringsjärn. Ett miljöarbete, med källsortering!

Liten stödmur
Dag 05-21
Skapad av N-E Nordqvist lör, maj 23, 2009 08:33:07

Ett önskemål från skrivaren har varit att försöka få stenarna i den lilla stödmuren bevarad till framtiden och att den inte skulle hamna bakom fyllandsmassorna i slänten. Stenarna kommer att läggas upp kring gångtrummans öppning, för att få ett prydligare intryck och att de kommer att vara synliga för framtiden.

Blir det verkligen som det är beslutat på samrådsmötet och vid kontakten med J C på Projekledarbyrån och Vägverket. Vad flera av byborna tycker så är det inte utfört på ett etisk och bra sätt.

Plåttrumman kommer
Dag 05-21
Skapad av N-E Nordqvist sön, maj 24, 2009 18:24:47

Mycket av betongvalvet låg på botten, där grävskopor drog fram allt avfall med sin långa räckvidd. Till slut var botten framme och nu vidtog nästa etapp.

Klockan 12.00 skulle transporten från Gävle komma med sin last av en plåttrumma. Redan någon timme före utsatt tid stod de på länsvägen och väntade med sin långa last. Att backa ner från länsvägen och backa in i tunneln gjorde att en del besökare inte trodde att något sådant var möjligt. Redan tidigare hade en lyftkran kommit på plats. Genom ett "lyft" kunde lastbilen köras bort.

Matti inspekterar trumman
Dag 05-21
Skapad av N-E Nordqvist sön, maj 24, 2009 18:31:04

Matti inspekterar den nyanlända plåttrumman som skulle vara längst in.

Trumma nummer två
Dag 05-21
Skapad av N-E Nordqvist sön, maj 24, 2009 19:06:57


Gångtrumman levererades i två olika sektioner, varav den som syns mot cykelbanan är lite kortare. Vid leveransen var trumman felvänd och med lyftkranen svängde man runt trumman. När den väl hade kommit in under den raserade bron med alla sina stödbalkar vidtog det mödosamma arbetet att sammanfoga de två delarna. Vilket hade sina problem då en plåt hade vikit sig. Även det löste sig efter lite krångel.

Trafiken på cykelbanan
Dag 05-21
Skapad av N-E Nordqvist mån, maj 25, 2009 09:03:39

Mitt i all röran bland uppställda maskiner och andra maskinhjälpmedel kom bussarna som dock hade tillstånd att färdas på cykelbanan mellan Lekomberg och Brunnsvik. Ibland fick byborna hoppa in i bussen och hjälpa någon chaufför med lots på både till och från Nyhammar. De andra privata fordonen som färdades på cykelbanan, vad gjorde de där?

Trots uppställda skyltar "fordonstrafik förbjuden".

Arbetsstyrkan matpaus
Dag 05-21
Skapad av N-E Nordqvist mån, maj 25, 2009 09:17:49

Medan chauffören med den långa trumman höll på att backa in under bron så såg jag hur nästan hela arbetsstyrkan stod samlad på planen utanför broöppningen. En del passade på att äta mat i det fria och en del tog en slurk kaffe medan de tittade ängsligt på hur det skulle gå med transporten under balkarna i den rivna bron.

Trumman fylls på och i med grus
Dag 05-22
Skapad av N-E Nordqvist ons, maj 27, 2009 07:13:12


Under kvällens och nattens timmar hade man kört grus till ombyggnaden av bron. På morgonen stod grävmaskinerna och öste ner grus över trumman. Medan DinkyToys maskinen körde in grus i plåttrumman.

Kunde inte bara låta bli att gå in i plåttrumman och ta bilden när den lilla traktorn med en liten skopa som rymde knappt en skottkärra med grus.

Packning av gruset
Dag 05-22
Skapad av N-E Nordqvist ons, maj 27, 2009 08:27:16

När grävmaskinerna hade fyllt upp med grus var det dags att packa ihop massorna med vält och vibratorplatta.

Maskiner överallt
Dag 05-22
Skapad av N-E Nordqvist tor, maj 28, 2009 09:20:31

Från vägen ner till Storgården och Storgårdsnäset togs denna bild som visar hur vilken röra det var med maskiner. Trots denna blockering av vägen så skulle bilister fram trots avspärrningarna. Vad tänker de på? Några förklaringar har kommit fram vid kontakt med förare, jag har inte sett några skyltar och jag satt i andra tankar när jag körde bilen.

Mitt i all röran med en avgrävd väg står bilister som har missat skyltar och funderar hur de ska komma till Ludvika eller via Ludvika och ner till Mälardalen och Stockholm.

Mera bilning
Dag 05-22
Skapad av N-E Nordqvist tor, maj 28, 2009 09:26:49 

Inte nog att det knackades (bilades) betong på natten, nu skulle det knackas betong på dagen också. Den sista delen av brovalvet skulle bilas bort, vilket verkade vara ett problem med all armering som syns på den övre bilden. Armeringsjärn med en diameter på 25 millimeter fanns kvar och som skulle tas bort. Dammet yrde, det kändes som att man hade ett gruslass i munnen.

Lite senare började nästa maskin bila betongen på sin sida ner till den röda linjen. Tur att man använde hörselskydd och hjälm för att skydda sig. Ett oväsen utan dess lika under ett antal timmar. Dessutom gick lastbilarna med sin last till och från arbetsområdet.

Armeringsjärnen stod som en uppåtvänd kvast
Dag 05-22
Skapad av N-E Nordqvist fre, maj 29, 2009 08:20:48

Efter att bilningen var avslutat på bägge sidorna så stod armeringsjärnen som en uppåtvänt sopkvast. Lite underligt var att knappast något armeringsjärn var angripet av rost! Nu vidtog det mödosamma arbetet med att kapa alla armeringsjärn med skärbrännare. Vilket tog sin tid då arbetet under ett antal timmar var begränsat för andra maskinarbeten.

Nedbilning av brovalv
Dag 05-21
Skapad av N-E Nordqvist lör, maj 23, 2009 08:22:37

Det blev en ansenlig samling ar armeringsjärn som sedan såldes vidare.

Början till återfyllnaden
Dag 05-22
Skapad av N-E Nordqvist fre, maj 29, 2009 08:31:26

Efter att alla armeringsjärnen sorteras bort från den rivna brodelen kunde arbetet med att återfylla till en ny vägbana. Den ena grävskopan fyllde på med material medan den andra "larvade" mer och började planera ut massorna. Nu kunde man ana hur det skulle se ut.

Stödmuren sänks
Dag 05-22
Skapad av N-E Nordqvist fre, maj 29, 2009 08:48:44

 

I det annalkande mörkret kom nästa del och klockan visade 22.02.
En del av stödmuren sänktes en liten del. En del kulturhistoria skulle försvinna. Medan bilningen av den del som låg överst kom bort.

Underligt var att den delen låg löst och inte var fastsatt vid gjutningen med armeringsjärn. Med lite hjälp av grävmaskinen på kanten och den maskin som bilade släpptes den stora kantstenen ner i ravinen. Min första tanke, hoppas att den inte går sönder när den släpptes ner i ravinen med betongen. Den klarade sig, med hjälp av bilmaskinen kom betongen fri från stenen och finns nu bevarad.

Ett misslyckat försök om man bara tänk till
Dag 05-23
Skapad av N-E Nordqvist fre, maj 29, 2009 09:03:19

Ett misslyckat försök om man bara hade försökt tänka till. Det här låter tillspetsat men är den sanna bistra verkligheten. Redan när de byggde bron år 1937 klarade man av att bygga med enklare verktyg en stenvägg som har stoppat i över 70 år. Nu i vår tid klarar man inte av detta! Trots att astronaterna kan åka tur och retur till månen.

Vägbana och diken justeras
Dag 05-23
Skapad av N-E Nordqvist lör, maj 30, 2009 10:09:48

Nu kunde man skymta en aning av vägen struktur när duken ligger på sin plats och föraren i frontlastaren kunde se hur högt materialet i vägen skulle läggas.

Andra maskinenheter höll på med andra saker, som att rensa diken och justera slänten från vägen.

Vägbanan justeras
Dag 05-23
Skapad av N-E Nordqvist lör, maj 30, 2009 10:21:19

Äntligen kom väghyveln framåt kvällskvisten, dock enligt gällande tid då det första lasset med grus av lite grannare kvalité spreds ut på vägen.

Det skulle vältas och hyvlas så att vägen skulle bli så jämn som möjligt. Allt skedde med gpsinställningar från väghyveln.

Däremellan skulle vägbanan vattnas för att få en hårdare yta.

Nya räcken
Dag 05-24
Skapad av N-E Nordqvist lör, maj 30, 2009 10:41:51

Efter lite problem på morgonen med den del på lastbilen som slår hål i marken för räcken. Deras frustation var påtaglig då de redan på morgonen hade åkt från Västervik och upp till Lekomberg för att montera räcket. Till slut löste det sig och arbetet kunde fortsätta.


Här stod jag länge och funderade vad som stod på marken, "Ä-krok", vad betyder detta? Gick till deras lastbil och tittade samt tog fram den del som illustrerar Ä-kroken.

Uppsättning av räcket gick i en rasande fart där deras arbetsmoment följde ett noga inrutat mönster.

Bråttom, bråttom
Dag 05-24
Skapad av N-E Nordqvist sön, maj 31, 2009 09:49:55

Under det sista timmarna var det bråttom och någon tappade greppet när asfaltskanten skars till en jämn kant.

Där stod de och arbetade medan asfaltsläggarna stod i bakgrunden och väntade att det skulle bli färdig så att de kunde lägga den grova underasfalten.

 


Hålen för stolparna som håller uppe räcket måste fyllas med grus. Först måste man justera så att inget grus ligger där asfalten kommer att läggas.

Bilisternas konstiga synsätt
Dag 05-24
Skapad av N-E Nordqvist sön, maj 31, 2009 10:07:22

Efter att fått vara med och dokumentera denna ombyggnad av vägen i Lekomberg kan jag inte förvånas över vissa bilisters totala okunskap om trafikregler. Trots avspärrningar, förbudskyltar så kör kör man direkt in i arbetsområdet. Många gånger är det förvånande att folk är ute och kör bil utan vetskap om trafikregler. Detta efter bilisternas egna berättelser. Själv har jag fått hoppa in och backa ut en bil från avspärrningarna därför att föraren inte kunde backa med sitt släp! En annan liten historia. Berättat av en kvinna i en bil med släp där hon inte var föraren: "min pappa har arbetat som vägarbetare och han svor ve och förbannelse över bilisternas beteende vid vägarbeten, sen sitter vi själva och gör samma sak"!

Bilisten som kom från Mälardalen eller Stockholm blev stoppad inne på arbetsområdet där de frågade om han inte sett avspärrningarna, jo svarade föraren och försökte slingra sig ur sin situation med att det stod ingen skylt på vänster sida. Varvid vägarbetaren frågade om han hade kört vänstertrafik till Lekomberg? Föraren blev tyst och vände bilen direkt och for iväg mot Ludvika.

Ett slut börjas skymtas när asfalten läggs
Dag 05-24
Skapad av N-E Nordqvist mån, juni 01, 2009 09:26:07

 

Äntligen skymtar ett slut på arbetet vid Lekomberg. Lastbilarna med sin last av varm asfalt hade då stått en stund och väntat. Tidigare på morgonen hade hämtat sin last av asfalt i Västerås!

En febril verksamhet pågår hela tiden efter "läggaren". Personer kontrollerar och övervakar hela tiden processen med läggningen av asfalten.

Under en paus när när lastbilarna bytte plats för att fylla på med mer asfalt så passade fotografen på att ta denna bild på "asfaltsläggarna". Alla ställde upp och poserade glatt. Tack ska Ni ha! Det var Ni som lade asfalten.

Första repan lagd
Dag 05-24
Skapad av N-E Nordqvist mån, juni 01, 2009 09:31:50

Första repan lagd och plötsligt kunde de som deltagit med arbetet ta en kortare paus.
Ett intensivt arbete som har pågått dygnet runt börjar nå sitt slut.

Vägen slingar sig som en orm i höjd och sidled
Dag 05-24
Skapad av N-E Nordqvist mån, juni 01, 2009 10:00:39

Vägen slingrar sig som en orm genom bygden och lastbilarna har nu försvunnit från den plats där se stod uppställda för att lossa sin last.

Men Vägverket, gjorde ni något vettigt när ni ändå höll på med det här projektet? Den här vägen ser så inbjudande till fartsträcka och omkörningar med hastigheter överstigande gällande som står på skyltarna. Inledningsvis skriver jag om en orm som slingrar sig fram.

Tänk på vad ni sa på samrådsmötet på Brunnsvik. Det skulle räcka med en sänkning av vägen med 30 cm. Sikten skulle bli så bra så. Skrattar bäst som skrattar sist är ett ordspråk. Det blev som vi befarade. Sänkningen räckte inte, det blev en orm även i höjdledd.

Om byggarbetarna på vägen hade fått råda så skulle vägen ha sänks ytterligare ett antal decimeter över den numera rivna bron. Även slänterna vid f.d bron skulle ha blivit bättre. En del av slänten håller en lutning på 39 grader. Det blev inte 50 procent av muren kvar som skulle synas.

Vad gör Ni åt detta?

Det ska bli spännande att se om Vägverket kan tillgodogöra ett sam­stäm­migt önskemål från de boende om omkörningsförbud som fram­fördes vid samrådsmötet på Brunnsvik när Ni misslyckades att få bort back­krönet. Trots allt är bilarna skymda genom ett omgjort backkrön under en tid.

Vägen öppnas snart
Dag 05-24
Skapad av N-E Nordqvist mån, juni 01, 2009 10:11:45

 




Det återstår bara minuter innan vägen öppnas för trafik. Strax före klockan 20.00 öppnades vägen för trafiken. Säkert glädjande för många. Det enda som återstår är sopningen av vägen. Maskinen försvinner för fotografen i ett stort moln av damm.

Nu återstod bara att återställa den gamla vägen som användes förr för att komma ner till sjön Väsman.

Slut del 2   Länk till del 3

Text och Foto ©N-E Nordqvist